Een maand in Zuid-Afrika

Hallo!

Het regent vandaag en eekhoorntjes houden niet van regen. Ze blijven allemaal lekker droog in hun hol en dus heb ik niks om te observeren deze ochtend. Even tijd voor een update!
Alles gaat goed hier en hoewel ik keihard (moet) werk(en) heb ik het erg naar mijn zin. Ik werk 7 dagen per week, van 6u sochtends tot 21u savonds. Alle dagen verlopen volgens een vast patroon. Klinkt misschien saai, maar ik vind het wel prettig, en elke dag gebeurt er wel iets waardoor het leuk spannend en interessant blijft.

We staan om 6u sochtends op en dan ontbijt ik even snel. Vervolgens zetten we vallen voor de eekhoorns in de kolonies rond het huis en in het gebied een stuk verderop. We hebben zo'n 100 vallen die we zetten. Lokaas erin (pindakaas), en dan maar hopen dat we iets vangen. Rond half 8 zijn we klaar en de anderen gaan dan naar 'huis' om te ontbijten. Ik ga dan klaar zitten in de observatietoren of in een observatiehut op een auto om eekhoorns te observeren. Dat doe ik tot een uur of tien. Sochtends is het erg koud. De zon komt op rond 7u (al wordt dat steeds later, de dagen worden korter en korter). Snachts kan het vriezen en sochtends heb ik veel lagen kleren aan, handschoenen, muts, kruik onder mijn tshirt.

Om 10 uur komen de anderen mij ophalen en gaan we alle vallen langs voor eekhoorns. Nieuwe eekhoorns moeten gemeten en gemerkt worden, de eekhoorns die al gemerkt zijn laten we vrij.

Rond 12u zijn we klaar en gaan we naar huis voor lunch. Tijdens de lunch doe ik de invoer van mijn observatiedata van de ochtend. Elk uur observeren kost een uur data invoer.
Smiddags ga ik grasmaaien voor beter zicht op de eekhoornkolonies, de anderen doen dan weer een ronde langs de vallen. Vaak help ik een deel mee.
Om 16u moet ik weer klaar zitten voor observaties. Ik observeer dan tot de eekhoorns naar bed gaan, 17u30 ongeveer. De zon gaat dan ook onder en om 18u is het donker.
Tijd voor avondeten en nog meer data invoer. Om 21u ben ik klaar en gaan we allemaal doodmoe naar bed. Als ik veel data heb, wordt het 22u.
Hard werken dus maar heel leuk, al ben ik wel een beetje moe.

Met de anderen is het leuk. We hebben het gezellig en al werken we allemaal hard en serieus, we hebben ook lol.

Vorige week hadden we een dag vrij en gingen we naar een natuurreservaat hier in de buurt. We zagen een neushoorn en een baby neushoorn, en veel mooie vogels en hoefdieren. Geen giraffen helaas.

Het reservaat waar we wonen is ook erg mooi en bovendien veilig, want geen grote predatoren. We hebben veel bizons hier, en springbokken, blesbokken, impala, zebra's, struisvogels, gemsbokken. En mooie vogels. We hebben een aardwolf gezien en caracals. Ook zien we veel mangoesten en soms stokstaartjes. Een paar keer zagen we een secretary bird. Gisteren zag ik apen (vervet monkeys) rennen, vlakbij.

Vandaag is het de eerste keer regen sinds ik hier ben. Over het algemeen is het overdag mooi weer: tussen de 18 en 25 graden. De zon is fel en warmt het lekker op. Maar zodra de zon weg is wordt het koud. Savonds koelt het dus heel snel af.

Ik zit nu in de observatiehut en de regen begint door het dak heen te druppen. Ik ga stoppen en terug naar het huis.

Liefs!

Reacties

Reacties

janneke berendsen

Ha lieke,

Wat leuk om je zo af en toe te kunnen volgen door je beeldende verhalen! Wat een andere wereld zeg. Bijzonder om mee te maken.
Hier in Zeist alles ok morgen worden de schapen weer geschoren :)

Groetjes,

Janneke

Arjo Bouman

Hoi Lieke,

Wat een geweldige prestatie. Dat wordt 25 weken, 175 dagen, 2100 uren eekhoorntjes kijken!
Maar je ziet ook heel veel bijzondere andere dieren. Leuk hoor. Er komen wel voor mij vreemde namen voorbij. Die ga ik opzoeken.

Doei, doei,

Arjo

Marty

Liekyyy! De tijd gaat wel hard zo te zien! Fijn dat dat ritme zo goed werkt voor je. :)

Heb je m'n post al ontvangen??

xxxxxxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!