Week 9 en 10

Ja! Op de helft! 10 weken zijn nu voorbij en over 10 weken kom ik weer terug naar Nederland. Het voelt alsof ik hier al heel lang zit, maar tegelijkertijd merk ik ook dat ik nu eigenlijk pas een beetje begin te wennen hier.

De studysites leer ik steeds beter kennen. Ik weet nu waar ik kan lopen, en waar niet. Ik weet een beetje de favoriete plekken van de hagedissen, waar ik ze moet zoeken. Ik heb zelfs het gevoel dat ik de hagedissen een beetje leer 'kennen'. De afgelopen weken gaat het best goed met mijn onderzoek. Ik zie meer hagedissen dan in het begin.

Het slechte nieuws is dat Diann weg is, na een week al. Jammer! Het goede nieuws is dat ik een nieuwe field assistant heb gevonden en niet zomaar 1! Gala, de vrijwilliger van Melissa die mij eerder een week geholpen heeft, wil graag met mij werken in juli en mogelijk ook (een deel van) augustus. Joepie! Ze is nu een week op vakantie maar 3 juli komt ze weer terug naar Bahía de Kino. Ze zal in mijn kamer slapen, voor kamperen is het nu echt te heet.

Zei ik in een eerdere blog aldat het hier heet was? Pardon. Dat was een vergissing. Heet is het wanneer je kleren kletsnat zijn als je aankomt op de studysite (en het echte werk dan nog moet beginnen). Heet is het als het zweet in straaltjes langs je lichaam loopt. Heet is het als de zee zo warm is dat het geen verkoeling biedt. Heet is het als het 'koude' water uit de douche zelfs superheet is omdat het water verwarmd wordt door een zonneboiler. Heet is het als je 3 liter water op hebt binnen 3 uur. Heet is het als je om 17u smiddags gruwelijk verbrandt op het strand terwijl je de weken ervoor nooit zonnebrandcreme nodig had op dat tijdstip van de dag (de zon gaat om 18u onder).Ja, de echte hitte begin ik nu pas te ervaren. En het zal alleen maar heter worden. Maar hee, de zon schijnt wel mooi elke dag. Elke dag is het zomer, en dat kun je van het weer in NL niet zeggen. En wat kan ik heerlijk genieten van een plotseling briesje tijdens mijn veldwerk in de volle zon. En wat blij ben ik met de airconditioning op mijn kamer. Eerder zette ik m snachts altijd uit, want airconditioning vreet energie. Maar nu staat ie aan snachts, anders word ik steeds zwetend wakker.

Geen verkoeling meer dus van het zeewater. Raar, zo'n warme zee. En vervelend, want er zijn nu heel veel kwallen. Geen gewone kwallen, maar blauwe kwallen die eruit zien als kleine hard opgeblazen balonnetjes. Met een hele lange tentakel. En ze schijnen gruwelijk pijn te doen. Ze liggen nu overal op het strand. Ik ben er nog niet opgestapt. En ik heb ze ook nog niet in de zee gezien, maar eerlijk gezegd breng ik niet meer zoveel tijd in de zee door met het warme water en de kwallen. Sarah is wel op 1 gestapt en dat deed behoorlijk pijn zei ze.

Verder valt het ontzettend mee met de enge beesten hier. In totaal slechts 1 ratelslang gezien. Ik begin er bijna een beetje naar te zoeken nu. 0 schorpioenen gezien. 0 black widows. 0 tarantula's. 0 haaien. 0 (ofmisschien 1) stingrays. Wat dan wel?2 vieze grote spinnen in mijn kamer.Heel veel mieren (die flink bijten). 4 grote kakkerlakken. Honderden sprinkhanen (ook joekels van 15 cm). Tientallen enorme wespachtige insecten. Een paar andere gekke insecten waarvan ik niet wist dat ze bestonden (ooit een wandelend wit pluisje gezien?). 3 chuckwalla's. Een dozijn grote hazen met hele grote oren. Tientallen nighthawks. Enkele vleermuizen. Honderden grondeekhoorntjes. 5irritante stalkende bijen (+1 bijensteek). 1 uil (om half drie smiddags). Teveel redtailed hawks. 3 delen van een vos. Honderden aasgieren. 2 aasgierkuikens. Miljarden kleine visjes (sardientjes). 2 grote brutale vissen die midden in de nacht tegen me aanzwommen (ieh). Honderden krabben. Tien muggen (dat valt mee he). Duizend dolfijnen. Tientallen walvissen. Half dozijn springende rays. 1 zeeschildpad. 4 zeeleeuwen. Duizend sternen. Duizend meeuwen. Honderden pelikanen.

Ik ben vast nog wat vergeten.

Het is hier nu 20u savonds en ik zit buiten. Het is helemaal donker. Nog even en de sterren komen de voorschijn. En daarmee ook de nighthawks, de vleermuizen en de gekko's. En de kakkerlakken. Ik hou van de avond hier. Het is eindelijk wat koeler (hoewel nog steeds 30+ graden), ik hoor het geluid van de zee, af en toe is er een briesje. Verder is het stil. Geen vogels meer. Geen auto's. De dag is voorbij en over niet al te lange tijd ga ik naar bed. Lekker slapen en morgen weer vroeg op.

Ik heb nog wel meer te vertellen maar ik laat het nu even hierbij. Andere keer maar weer. Ik ben moe en ik moet nog wat dingen voorbereiden voor morgen. En ik wil ook nog wat foto's uploaden eigenlijk.

Tot gauw!

Liefs

Reacties

Reacties

Martine

Mooi verhaal Lieky, alles heeft z'n charme he.. :) Volgens mij ga je nog best wel een beetje gehecht raken aan het woestijnleven. Hou vol meid! xxxxxxxx

Athena

Hi Lieke,

Voor mijn gevoel ben je ook al 4 maanden weg. Gek he? Zulke hitte zul je in Nederland niet meemaken... En het mag hier dan officieel zomer zijn, het is echt verschrikkelijk weer. Hele erge onweer en er volgt vanavond noodweer. Zelfs de NS heeft er voor vanmiddag/vanavond de dienstregeling op aangepast. Wat heb je een hoop dieren gezien! Eerlijk gezegd, ben ik heel erg benieuwd naar het wandelende witte pluisje. Klinkt erg grappig. Dalijk was het een mier in disguise :)
Fijn dat je een beetje begint te wennen. Ik hoop dat je minder heimwee hebt.

x athena

Maartje

heej, wat gaat de tijd toch weer snel he! wij zitten hier al te puffen met 30 graden maar als ik jou verhaal weer hoor dan valt het allemaarl wel weer mee hier.
Mijn onderzoeksplan begint nu ook wat meer vorm te krijgen, maar nu moet ik nog de vogels gaan leren en het artikel gaan schrijven van mn varkens. En dat allemaal in de zomer! groetjes

Monica

O, wat een mooi stukje over de hitte!
Zelfs de zee brengt geen verkoeling meer... jee, dat is echt heet ja!!

Corri

Hoi Lieke, fijn je langzaam aan de hitte hebt kunnen wennen want ik krijg het al warm als ik je verhaal lees!
Oh nee, het is hier ook warm :-)
Groetjes en succes komende tijd, Corri

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!