Week 3: onderzoek, ratelslang, nieuw experiment

Inmiddels zit ik al ruim een week in Bahía de Kino, en ben ik al meer dan drie weken weg uit Nederland. Ik heb het niet heel erg naar mijn zin. Ik heb heimwee en het onderzoek gaat niet zoals verwacht.

Het weer is beter, minder bewolkt. Maar toch nog weinig hagedissen. Een verklaring hiervoor is dat het een La Nina jaaris. 2009-2010 was El Nino, dat komt eens in de 2-7 jaar voor, en gaat gepaard met hogere temperaturen dan normaal en meer droogte. Vaak, maar niet altijd, volgt daarop een La Nina jaar, met tegenovergestelde effecten. Lagere temperaturen, meer regen. Nou valt er hier niet bepaald veel regen (alleen vanaf eind juli wat), maar wel is de afgelopen winter extra koud geweest. Kouder dan normaal. En wellicht hebben veel hagedissen dat niet overleefd.

In een week tijd heb ik erg weinig hagedissen gezien op mijn studysite.Tijd dus om mijn onderzoeksplan aan te passen. Ik ga aan de gang met een idee van Victor, de man van Melissa. Victor werkt ook met reptielen, en heeft er veel onderzoek naar gedaan. Momenteel ben ik deze methode aan het uitproberen op een vrouwtje die ik gevangen heb op een heuvel die hier gelukkig vlakbij is (maar niet geschikt als studysite omdat het te dicht bij de weg is). Op deze heuvel hebben we ook maar weinig hagedissen gevonden trouwens.

Verder heb ik dan toch een ratelslang gezien. Het was tijdens het verkennen van de andere heuvels rondom mijn studysite, om te kijken of daar meer crotaphytae zouden zijn. Dat laaste bleek niet zo te zijn, maar er was dus wel een ratelslang. Ik stapte er bijna op.... Hij lag helemaal niet onder een steen, niet onder een struik. Wel in de schaduw van de rots.. Heb er een foto van genomen voor latere identificatie (geen hele goede foto, wilde niet te dichtbij komen), en Melissa en Victor bevestigden mijn vermoeden dat het een ratelslang was. Daar wil je dus absoluut niet door gebeten worden. Zeker niet als medische hulp niet dichtbij is (uur lopen vanaf dorp, ziekenhuis dan nog 120km verder weg). Ik was niet bang, maar vraag me wel af hoe verantwoord het is dat ik in mijn eentje in het veld ben.

Jammer van mijn heimwee. Ik heb nog niet echt mijn plek gevonden hier. Figuurlijk dan. Vooral met dat mooie weer daar in Nederland en alle gezellige dingen die er thuis gebeuren, krijg ik heel erg behoefte om naar huis te gaan. Ik mis thuis. Vooral 's ochtends. Dan heb ik vooral erg moeite, voel ik me verdrietig. En vraag ik me af hoe ik het hier in godsnaam nog vier maanden moet gaan volhouden....

Maar de eerste weken zijn het moeilijkst, dat weet ik. Ik hou vol, ik ga echt heus niet opgeven. Het positieve aan de heimwee is in ieder geval dat ik extra besef hoe dol ik ben op de dingen thuis en de personen om me heen in NL. En vier maanden...het is maar tijd. Het fijne aan tijd is dat het voorbij gaat (wat ook een nadeel kan zijn). Vanzelf. Dus vanzelf kom ik weer een keer terug in Nederland, of ik het hier nou wel of niet naar mijn zin heb. En dan ben ik in ieder geval een grote ervaring rijker. En het veldwerk vind ik wel echt erg leuk. Buiten zijn, in de natuur, hagedissen spotten.

Behalve het kaartje van Corri en van Hans en Pia heb ik nog geen post ontvangen. Ik weet dat er meer naar me onderweg is, maar op de een of andere manier heeft dat zijn weg nog niet naar mij gevonden. De postbode zal extra opletten of er iets voor me arriveert, maar tot dusver nog niet dus. Jammer en vervelend! Maar het zal vast nog wel aankomen. Ja toch?

Edit: net het kaartje van Lieke ontvangen! Helemaal uit Thailand! Jeej! Dankje Lieke!!! En waar blijft dat mailen, mailen, mailen van jou? Haha. Grapje hoor. Snap dat je eerst even flink moet bijkomen van je terugkomst.

Reacties

Reacties

Maartje

Hey Lieke,

wat is je adres?


x Maartje

André Gerritsen

Hey Lieke,

Gaaf man al die onderzoeken die je doet, inderdaad wel jammer als er te weinig hagedissen zijn.
Wij missen jou hier ook hor in NL, maar gelukkig gaat de tijd inderdaad vanzelf voorbij.

Succes met je onderzoeken, x André

Marike

Kieletje, over een nachtje of 56 (toch?) komt Dootje de hagedissen voor je vasthouden.... Hou vol!!
kuskuskus

Do

HAHAHA nee joh Miek. Het is nog minstens 70 nachtjes. Maar inderdaad kan ik dan 2 weken helpen.

Lieke

Aah, Lieke, wat sneu dat je zo veel heimwee hebt! Zul je zien, dat tegen de tijd dat je echt naar huis moet over 4 maanden, je helemaal niet meer weg wil..

Ik zou best willen komen helpen hagedissen vasthouden, maar dat gaat toch niet helemaal lukken ben ik bang :P

En je hebt helemaal gelijk over die mailtjes, ik bedacht het me gisteren ook, ze komen snel! Beloofd :)

Ik hoop dat het snel wat makkelijk gaat allemaal, heel veel succes!

Kus

Lieke

Voor Maartje:

Prescott College, Centro Kino
c/o Lieke Faber
Calle Cadíz y Puerto Vallarta, Kino Nuevo
Bahia de Kino, Sonora, 83340
Mexico

Daphne

Vervelend dat je heimwee hebt meid! :(
Ik hoop dat je snel wat beter voelt en van de omgeving en alles kan genieten, tenslotte maak je zoiets niet vaak in je leven mee.

Dikke kus vanuit NL!!

xx Fred

Frank

Lieve Lieke
Hou je taai, heimwee slijt naarmate je meer gewend raakt. La Nina is een vrouw, dus per definitie wispelturig.... Misschien vertrekt ze snel en komen er crypthypotopedisjes voor terug??
Pas op voor de slangen (let op waar je loopt dus eigenlijk) maar volgende keer wel graag een wat scherpere foto!
Ik ben blij dat ik je niet kom helpen, want ik moet er niet aan denken dat ik zo'n hagedisje moet vasthouden, ik gil al als ik er alleen al eentje zie...).
Qua post moet je je natuurlijk wel bedenken dat ik je feitelijk elke keer dat ik hier wat schrijf een kaartje stuur, cyber weliswaar, maar toch.
Groetjes
Frank
?

Maarten

Hee Lieke ,

vervelend van de heimwee, hopelijk vervaagt dat snel.

Heb wel enorm moeten lachen om het plaatje hoe jij een hagedis in bedwang probeert te houden en tegelijk een spoel op zijn rug probeert te krijgen :)

groetjes vanuit spanje
Maarten

Lieke

@ Maarten Huh? Zit jij nu in Spanje????
Er is helemaal geen foto van dat ik een spoel op de rug probeer vast te maken :| Wel foto's van nagels knippen. En merken.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!