Eerste dagen veldwerk

Lieve volgers,

Maandag ben ik voor het eerst het veld ingegaan om mijn studysite te verkennen en hopelijk mijn hagedis, de crotaphytus dickersonae (of dickerson's collared lizard), te spotten. Ik ging naar de bergen waarvan mijn begeleider Melissa zei dat ze zouden zitten. Flink stuk gelopen, flink geklommen. Maar helaas mijn hagedis niet gezien. Waarschijnlijk waaide het nog te hard. Wat ik wel heb gezien is een slang! Ieh! Haha, neehoor, niets engs. Hij sliep in een spleet in een steen en ik zag maar een klein stukje van m. Ik moet zeggen dat ik op de heenweg naar het veld best een beetje angstig was, ik dacht overal een slang te zien opduiken. Maar hoe langer ik in het veld was, hoe minder bang ik werd. De kans om overdag een slang te zien is niet zo groot. En zolang ik niet onder een steen of struik ga grijoen, moet het eigenlijk wel goed gaan. Geen crotaphytus gezien dus, wel andere hagedissen. Zebrastaartjes, piepkleine hagedisjes, hier peritos genoemd (kleine hondjes), omdat ze kwispelen met hun staart. Ze zijn supersnel en schuw. En heel veel grondeekhoorntjes gezien. Wat een schatjes. Ze knagen alleen op alles. Ook op het lint wat we gebruiken om de vindplaatsen van de hagedissen te markeren....

Dag 1 was dus niet zo'n succes. Maar ik wist dan ook nog niet precies waar ik moest zoeken. Op die bergen daar, maar ik wist niet wat de studysite van Melissa was toen ze hier 6-7 jaar geleden onderzoek deed naar deze hagedis. Op dag 2, gisteren dus, ging Melissa daarom met mij mee. Ook om me te leren hoe ik ze moet vangen en merken en meten enzo. Helaas was er nog steeds wat wind. We liepen weer een flink stuk, klommen, maar geen hagedis te zien. Terwijl er toen Melissa hier onderzoek deed op die plek heel veel zaten... Nog hoger geklommen. En toen zag ik er eentje, hogerop, op een steen. Niet een felblauwe, zoals de mannetjes van deze soort zijn. Een vrouwtje dan misschien?Ik mocht hem gaan vangen van Melissa. Dat doen we met een hengel waar we met visdraad of flossdraad een lasso-lusje aan gemaakt hebben. Dat lassolusje moet dan om de hals van de hagedis. Ik besloop hem heel zachtjes, voorzichtig, deed mijn hengel naar voren, mikte mijn lusje voor zijn kopje en hoppa, ik had m. In 1 keer. Daarna vastpakken achter zn koppie, zodat ie je niet gaat bijten. Lassolusje eraf. En dan meten en merken. De hagedis vrij laten op dezelfde plek als waar ik m gevangen had.En dan op zoek naar de volgende. In een paar uur tijd hebben we er slechts 4 gezien.3 vrouwtjes eneen mannetje met oranje strepen.Hij heeft me een paar keer gebeten. En die krengen kunnen bijten zeg! Niet je vinger eraf, maar ik had wel een beetje bloed. En als ze je eenmaal beet hebben, laten ze je niet meer los. Ze kunnen zo 5 minuten aan je vinger blijven hangen. Autsj. En als je met twee mensen bent, dan kan 1 de hagedis vasthouden, en de ander de metingen verrichten. Maar ik moet het in mn eentje doen. Voor de lengte moet ik m op zn rug leggen, dus dan moet ik zn bekje even loslaten.Dan moeten mijn vingers aan de kant. En ja, dan ziet dat beestje zn kans schoon natuurlijk. Niet zo fijn. Wellicht ga ik schilderstape kopen om zn bekje dicht te plakken tijdens de metingen.

Het werd bewolkt, we zagen geen hagedissen meer, dus we gingen maar weer terug. Mijn water was inmiddels ook op (3 liter in een paar uur tijd, oeps). En op de terugweg zagen we ineens een mooi mannelijk exemplaar. Een echte man! Hij zat in een doornstruik. Een erg rare plek. Maar we hadden een man! En voor mijn onderzoek heb ik dus volwassen mannen nodig.We waren best tevreden.

Toen ik thuis kwam, was ik erg bezweet, moe, pijnlijke voeten, pijnlijke rug, dorst. Lekker ananassap gedronken en gedoucht. En toen de data in mijn computer zetten, en opzoeken welke roofvogels we hebben gezien. Om 21u was ik klaar en klom ik moe mijn bedje in.

Vanochtend weer vroeg op, want om 7u moet ik richting het veld. De crotaphytus is actief van 8 tot 14u en van 16u tot 18u. Dus om 8u moet ik in het veld zijn, en het is 40 minuten lopen er naartoe. Aangekleed, spullen ingepakt, water gevuld (anderhalve liter meer meegenomen), brood gesmeerd. En toen kwam ik buiten en zag dat het erg bewolkt was. Geen zonnetje aan de lucht. Oeps. Toch maar het veld ingegaan. In mijn eentje.Om 12u klaarde het op. Tot die tijd 1 crotaphytus gezien, eentje die ik gisteren had gemerkt. Toen op zoek gegaan of er op een heuvel in de buurt misschien ook crotaphyti zou zitten. Op de terugweg van mijn berg nog een crotaphytus gezien. Een nieuw exemplaar. Jeej! Gevangen en gemeten en gemerkt. Verder geen hagedis meer gezien. Geen crotaphytus in ieder geval. Ook niet op de andere heuvels in de buurt. Balen!Dus na uren in het veld kwam ik met een zeer magere vangst thuis. Melissa denkt dat het toch aan het weer ligt. Als er maar 1 wolkje aan de lucht is, blijft de crotaphytus al liefst binnen. Het weer zit niet mee dus. Ik hoop dat het morgen beter gaat.

Ik vind het zwaarder dan ik had gedacht. Het terrein is echt lastig. Dat klimmen, tussen doornstruiken door, op stenen die steeds wegglijden onder je voeten. En dan die metingen in mijn eentje doen. Zonder gebeten te worden. Zonder de hagedis te laten ontsnappen. Veel lopen, veel klimmen, weinig succes. In de hitte. Het is veel werk, van sochtends vroeg tot in de avond. En dan ben ik moe als ik terug kom van het veld. En dan moet ik nog alle date invoeren op mijn computer (scheelt dat ik nu niet zoveel data heb verzameld haha). Een persoonlijke masseur zou geen overbodige luxe zijn ook. Echt wel dat ik die ene dag per week vrij ga nemen.

Het is nu 20u en ik ben supermoe dus ik ga zo vast mijn bedje in duiken denk ik.

Maar niet voor ik wat mensen heb bedankt:

@Hans en Pia: wat een leuk lief kaartje! Dankjewel!

@Corrie: Ook jij bedankt voor het leuke kaartje!

Ik kan dus post ontvangen blijkbaar! Jeej! Hoewel ik van Do en mijn ouders geen post nog heb, terwijl dat toch al een tijd onderweg schijnt te zijn. Met deze 2 kaartjes ben ik in ieder geval al erg blij. Zodra ik plakband ergens kan vinden hang ik ze op in mijn kamer. Leuke hollandse kaartjes.

@Boudewijn, Sonja, Lotte, Wouter: Bedankt voor de extra fotoruimte! Ik ga het nodig hebben geloof ik! Leuk!

@Dooooo: bedankt voor het laat opblijven dan wel vroeg opstaan om met mij te kunnen skypen. Heel fijn om je stem te horen en je af en toe te kunnen zien, ook al vliegt internet er steeds uit. Nog 70 en nog wat nachtjes slapen!

@Kokkes/Fabers: bedankt voor de mailtjes en smsjes. Doet me goed. Blijf vooral doorgaan. mail mealle dingen die jullie doen en meer. Ook al heb ik niet altijd tijd om te reageren, lezen vind ik erg fijn.

En

@LiekeR: ben je weer in NL? Hoe was je reis? Zeker groot katergevoel nu? Of toch ook blij?

@Marike: hoe is het met je arm nu?

@Edje: wie heeft er gewonnen?

Liefs!

Reacties

Reacties

Maartje

volhouden hoor Lieke, je kunt het! Niet al opgeven na een paar dagen.

xx Maartje

ps: groeten aan je hagedissenvriendjes

zus

Héé, heb je ons kaartje nog niet?? Die is al op de bus gegaan voordat je t vliegtuig instapte!! Er komt er snel weer een aan. Ik meld als ie op de post gaat :)
We hebben net de foto's van de hagedissen&jou bekeken, vonden de meiden ook erg leuk! Benthe ging je meteen zoeken buiten: Lieke! Lieke bieptuig (vliegtuig)? Mekkiko! (mexico :))
Meiden zijn nu even heerlijk aan het spelen. Benthe wijst kikker&eend aan in het boekje 'eente semmen. goenen weg? (eendje zwemmen. Schoenen weg?) Ja, zegt Lise dan, de eend heeft blote voeten.
Enz enz heerlijk :)
En Lise heeft vannacht de hele nacht doorgeslapen, alleen Benthe is 1x wakker geweest. :)

Ilona

He topsporter!,
Wat een leuk verslagje. Dus wel zwaar.. ik denk, dat je over een paar dagen meer conditie hebt en spiermassa, dat het dan wel iets gemakkelijk wordt. In Nederland wordt het dit weekend tussen de 24 en 27 graden, ik blaas het wel even naar jou toe.. zonder wolkies. Heel veel plezier en succes! xx

Monica

Ha Lieke,
leuk om je verhalen te lezen. Al de foto's zijn ook leuk om te zien. Wat een prachtige beestjes trouwens. Mooi die close-ups. Zet 'm op! Je vindt er vast nog meer :-)
Liefs

Lieke

Heey Liekie,

Pfhoe, dat klinkt wel zwaar zeg! Hopelijk wordt het weer gauw beter en kun je dan heel veel hagedissen vinden.

Is mijn kaartje nog niet aangekomen? Is ook wel een avontuur, van Thailand naar Mexico, misschien is hij wel ergens verloren gegaan, of misschien krijg je m nog. ?

Ik ben nu indd weer thuis. Met een behoorlijk katergevoel inderdaad... Ik vind het heel leuk om iedereen weer te zien, dat is echt fijn, maar verder... Nederland is zo strikt, en zo recht en zo serieus en niet-relaxed. En ik moet nu gaan nadenken over grote mensen dingen, als werk, en studie enzo, en daar heb ik helemaal geen zin in. Boeh. Ik hoop dat het gewoon wennen is, en dat het over een paar dagen weer goed is.

Heel veel succes! En probeer tussen al t werk door ook te genieten van de omgeving en de ervaring he!

Heel veel liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!