Week 2: de grote reis mexico city - bahia de kino

Hola!

Dit bericht schrijf ik vanuit Bahía Kino in Sonora. We zijn er! We hadden een veilige reis, geen ongelukken of overvallen. Gisteren zijn we aangekomen, en donderdag gingen we weg (een dag later dan ik in mijn vorige blog zei omdat victor en melissa nog niet klaar waren met pakken), dus we hebben het in 3 dagen gedaan. Victor wilde het eigenlijk in 2 dagen doen, maar dat was nogal optimistisch.

Dag 1 van de grote reis gingen we om 6 uur sochtends weg. Het was nog donker buiten. Eerst was het plan om om 4 uur weg te gaan maar omdat we met een kindje van 2 reizen leek het Melissa en Victor toch verstandiger en veiliger om later te reizen. 6 Uur dus. Ik was blij toen we de stad uit gingen. Het landschap werd al gauw mooier, leger, met veel heuvels. De eerste dag was het landschap heel veelzijdig, maar de droogte was overal goed te zien. We zagen veel brandjes onderweg. We kwamen door het gebied Tequila, waar de tequila vandaan komt. Daar groeit heel veel agave, waar ze tequila van maken. Allemaal velden met agave, best bijzonder om te zien. Ik heb een dode koe in de wei gezien, en sowieso veel magere dieren. En roofvogels. Tropical dry forest. Bergen. Dorpjes waar paarden en koeien en ezels gebruikt worden voor op het land. Dag 1 kwamen we om 21u savonds aan ergens in een dorpje waarvan ik de naam niet meer weet. 2 uur onder Mazatlan ongeveer. Ik had sinds de middag al last van mijn maag. Erg kramp. Maar in het hotel aangekomen begon de ellende pas echt. Ik heb de halve nacht op de wc doorgebracht....

Dag 2 begon ook om 6 uur. Ik had slecht geslapen en voelde me beroerd. Van het landschap van dag 2 heb ik eigenlijk weinig meegekregen. Ik was echt ziek. Kreeg niks binnen, kon nauwelijks wat binnen houden. Misschien van het reizen, misschien van de wortelrasp van de omelet van de dag ervoor (denkt Victor). Het was vreselijk in ieder geval. Zelfs water drinken lukte niet. Heel misselijk, erg maagkramp. En dan in de auto moeten zitten en niet een wc bij de hand hebben.... Bluh. s Middags stopten we bij een hotelrestaurant. Daar probeerde ik wat yoghurt te eten, maar ik kwam niet verder dan 2 minihapjes. Ik voelde me echt zo slecht! Ik had al pilletjes genomen tegen diarree, meerdere al, maar het hielp niet.Dus toen zijn we maar gebleven in het hotelrestaurant.Het hotel was alleen een stuk duurder dan buiten stond aangegeven. De prijs buiten was namelijk voor een uur.... Oeps.. En bah. Maargoed, toch maar gedaan. Het was 3 of 4 uur in de middag. Hyla kon lekker spelen, Melissa en Victor konden uitrusten, en ik kon bijkomen en herstellen. Veel op de wc doorgebracht die middag, maar vroeg in de avond viel ik in slaap, en ik heb eigenlijk de hele nacht verder door geslapen.

Dag 3 Om 6 uur weer weg! Ik voelde me een stuk beter. Ik had nog wat kramp in mijn maag, maar was verder wel ok. Bij het ontbijt had ik nog niet heel erg honger, maar ik heb wentelteefjes gehad en die vielen goed. Ook kon ik weer drinken. Heel fijn. Begin van de middag heb ik wat chips gehad en ook dat viel goed. Zout was ook fijn. We waren in Sonora, de staat waar we moesten zijn. En het landschap was duidelijk zoals dat is in Sonora. Woestijnachtig, heel veel cactussen, droog. Heel vlak, met af en toe een berg of heuvel. In de middag kwamen we aan in Bahía Kino. En zag ik eindelijk de zee! Mooie kleur heeft die. Bahía Kino bestaat uit twee gedeelten. Het oude gedeelte, Kino Vieje, en het nieuwe gedeelte, Kino Nuevo. Wij moesten in Kino Nuevo zijn. Kino Nuevo bestaat eigenlijk vooral uit een lange weg van 8 km langs de zee maar aan beide zijden van de weghuizen, veel vakantiehuisjes. En de straat was druk! Heel veel langzaam rijdend verkeer, mensen. En wij moesten helemaal aan het eind van Kino Nuevo zijn. Want daar is Prescott College. Daar kwamen we om 2 uur of 3 uur aan. We werden ontvangen door Jacy, die de boelregelt hier en met wie ik ook al mailcontact had gehad van te voren.Hij liet me mijn kamer zien en de kamer waar Melissa, Victor en Hyla zullen verblijven.

Mijn kamer is prima. Het isin een huisblokwaar ook een kantoor is.Ik heb twee bedden, een kast, een bureau, airconditioning, een koelkasten een kraan (waar overigens nauwelijks water uitkomt, het zijn nog net geen druppels). Melissa en Victor slapen in een kamer inhet huisblok naast/tegenover mij. In dat huis is ook een keuken waar ik gebruik van kan maken, en een wc. Voor douchen moet ik naar de andere kant van het terrein, waar een doucheblok is voor algemeen gebruik. Verder is hier nog een huisje waar een onderzoeker verblijft, een ruimte met wasmachine, een ruimte met leslokaal en bibliotheek en computers, nog twee ruimten met een keuken en een overdekte plek waar mensen hun tent kunnen opzetten. Daar verblijven momenteel 3 of 4 studenten die een cursus hebben gevolgd. Die zijn volgens mij gauw weg. En er is een huis waarin Jacy verblijft.

Toen we gisteren aankwamen waaide het ontzettend hard. Dat is bijzonder voor hier. Normaal staat er dus nauwelijks wind, waardoor het ook zo ontzettend heet kan zijn hier. Maar nu dus heel veel wind, en daardoor heel veel zand overal. Dat is niet fijn in je ogen. En dat doet best pijn tegen je benen als je op het strand bent. Gisteren heb ik het terrein een beetje verkend, heb ik yoghurt, chocopops en watergekocht bij het winkeltje (water kun je hier niet uit de kraan drinken) en ben ik naar het strand geweest. Hoewel er veel toeristen zijn, zitten bijna alle toeristen op het strand en is er bijna niemand in de zee. Het wordt ook gauw diep en er zijn dus veel stingrays schijnt. Pijlstaartroggen dus. Een steek daarvan schijnt heel heel heel pijnlijk te zijn. De stingrayshuffle schijnt te helpen om er niet op te gaan staan. Dat houdt in dat je met je voeten schuifelt in plaats van stapt. Daardoor gaan ze weg. Maar je kan dus ook midden in de staart shufflen. Leuk leuk. Ik hou het bij de branding en bij de zichtbare bodem denk ik. Het water was best wild door de golven van al die wind.

Ik ben gisteren vroeg naar bed gegaan. Vannacht hebben we allemaal nauwelijks geslapen omdat er hier tegenover de straat een grote party aan de gang was tot vlak voordat het licht werd. Heel heel heel veel lawaai. Harde boemmuziek en veel geschreeuw. Niet zo'n pretje. Om 7u30 opgestaan ongeveer (het is hier9 uur eerder dan in NL), fijn gedoucht, ontbeten. Het plan was eerst om vandaag naar Hermosillo (de grote stad die hier anderhalf uur rijden met de auto (met de bus bijna het dubbele) vandaan ligt) te gaan voor boodschappen. Hier in Bahía Kino kun je namelijk bijna niks krijgen. Een beetje groente en fruit, melk, yoghurt, koekjes, cereals, vies houdbaar brood, tortillas, wcpapier, water. Dat was het zo'n beetje. Dus heel veel zullen we in Hermosillo moeten kopen. Sowieso heeft Melissa nog wat spullen nodig voor haar onderzoek. Hout onder andere, om hokken te bouwen waar ze de hagedissen in kan houden. Ook ik heb nog wat spulletjes nodig uit de stad. Maar sommige winkels zijn dicht op zondag, dus dan is het niet handig om naar Hermosillo te gaan op een zondag. Dat kunnen we dan beter morgen doen.

Dus vandaag hebben we een beetje rustig aan gedaan. We zijn naar Kino Vieje gereden waar een speeltuintje was waar Hyla heeft gespeeld. Ook is daar een kinderopvang waar Hyla waarschijnlijk naartoe gaat. Dus die hebben we ook van buiten bekeken. We hebben wat te eten gekocht in het winkeltje daar (ik heb een courgette, een ui, pasta en tomatensaus gescoord, geen kruiden helaas). Allemaal in een heel langzaam tempo. In de middag zijn we weer terug gereden naar Kino Nuevo waar we naar een restaurantje aan het strand zijn geweest. Daar heb ik een fishburger gegeten, die prima te eten was maar wel erg groot dus ik kon heb niet helemaal op. Nu is het wel weer klaar met in restaurantjes eten. Hotelovernachtingen en restaurantjes zijn eigenlijk niet zo bedoeld voor studenten, haha. Dus nu wordt het vies brood eten en koken met de dingen die ik te pakken kan krijgen. Een beetje creatief zijn dus.

Vanochtend was het weer lekker. Zonnig (natuurlijk), en niet zoveel wind. Nu is het echter weer heel hard aan het waaien. Na het eten ging ik met Victor en Hyla nog even naar het strand en heb ik met Hyla in de branding gespeeld.Ik vond het leuk om naar de pelikanen te kijken. Die hebben ze dus hier en ze duiken zo leuk recht naar beneden om een vis te vangen. Vervolgens komen alle meeuwen op de pelikaan af om wat mee te pikken van de vis. Links voor bahia kino ligt een klein rotseiland, Alcatraz genaamd. Daar zijn heel veel vogels, onder andere veel Boobies (wat is dat toch met die vogelnamen, boobies, great tits, dat geeft rare resultaten als je dat op google intypt). Rechts voor Bahía Kino ligt het grote eiland Isla Tiburon. Dat eiland wordt beheerd door de Seri's, de originele bevolkind van hier. Daar kun je dus ook niet zomaar naartoe. Op dat eiland echter schijnt mijn hagedissensoort ook te leven. Daar en op het aangrenzende stuk land van het vaste land, waar ik dus zit. En verder nergens ter wereld. Ik heb m nog niet gezien overigens, daarvoor moet ik eerst de heuvels in. Richting de ratelslangen, brrrr. Ik vind het nog steeds maar niks, en ik hoop er echt geen tegen te komen.

Ratelslangen, haaien, pijlstaartroggen, schorpioenen, kwallen... En hier op prescott college waarschuwen ze daarnaast nog voor de black widow, het giftige spinnetje (google maar). Ik heb ze allemaal nog niet gezien, en ik hoop ze ook niet te zien. Nee Lieke R, ook geen witte haai. Ik ben echt schijtbenauwd voor haaien. Ook al doen ze meestal niks. Ik ben echt niet zo'n held hoor, ook allaat mijn plan om naar Mexico te reizen voor mijn onderzoek anders voorkomen.

Morgen gaan we dus wel naar Hermosillo als het goed is. Daar heb ik niet zo'n zin in. De stad, bah. Winkelen, bah bah. Ik wil de natuur in. Maar ook dit hoort bij mijn stage, bij mijn onderzoek. En dan daarna hokken bouwen, populatie zoeken. Kijken hoe ver weg dat is, of het op loopafstand is of dat ik een fiets moet kopen. Hengels met flossdraad maken om de hagedissen te vangen. Vangen, merken (op verschillende manieren om te kijken wat goed werkt, aangezien ze vervellen), kijken of mijn gps goed werkt hier, een idee van Victor uitproberen ... Bedenken hoe ik ga onderzoeken wat de preydensity (hoeveelheid insecten) is per homerange oppervlakte, en hoe ik aan de spullen daarvoor kom. Nou, wat mij betreft gaan we snel aan de slag.

Draadloos internet is hier trouwens waardeloos. Gelukkig is er in het huis van Victor en Melissa hier op Prescott College ook een kabel aanwezig zodat ik gewoon internet heb. En dat werkt wel goed. Traag, maar het werkt in ieder geval. Nadeel is dat ik geen privacy heb, of weinig. Dus als ik dan wil skypen kunnen de mensen die hier ook zijn meegenieten. Nice ;)

De komende tijd zal ik elke dag met mijn onderzoek bezig zijn. Melissa zei dat als ik op zondag vrij wil, dat dat ok is, en ik denk dat ik dat maar wel ga doen. Verder zal ik elke dag van sochtends vroeg tot een uur of 18u 19u in de avond bezig zijn. Lange dagen dus! Ik vind het hier in ieder geval wel beter dan in Mexico City. Alsnog wel drukker dan ik had verwacht, maar ik denk dat er vooral veel toeristen zijn omdat het weekend is. Dus dat zal denk ik vanaf morgen anders zijn.

Goed, wat een verhaal weer. Geen Grote Avonturen helaas/gelukkig. Wellicht de volgende keer!

Liefs

Lieke

Reacties

Reacties

Athena

Hey Lieke! Gelukkig ben je heel aangekomen. Veel succes met hokken bouwen! Voel je je al een heel klein beetje thuis?
x athena

Lieke

Hahaha, 'geen grote avonturen helaas/gelukkig' . Prachtig :)

Jakkie, in je eerste week al een diarree-aanval, jij hebt pech! Klinkt toch ook wel heel gaaf hoor, al die mooie en woeste natuur..
Veel plezier en succes met je onderzoek!

Xxx

Martine

heeeyyy lieky!

wat leuk dat je zo uitgebreid schrijft! kunnen we fijn meegenieten. :) succes met nestelen en ik hoop dat je snel een ritme vindt!

xxx!

p.s. wil je mij even toevoegen op skype? zomerinza is mijn naam.

Boudewijn, Sonja,Wouter & Lotte

Hoi Lieke, we volgen met veel belangstelling je reis verslag/ onderzoek. Veel plezier en suc6! Zijn erg benieuwd naar foto's van alle dieren die je daar tegen komt. Gr. 4 x R xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!