Week 1: mexico city

Hallo allemaal!

Ik heb heel even tijd om op internet te gaan hier op de computer op de universiteit in mexico city. Even een heel kort berichtje dus om te laten weten dat alles goed gaat.

De landing op mexico city vorige week zaterdag was een behoorlijk avontuur. Dat begon al lekker. Vliegreis ging verder helemaal super, maar het landen deden we in noodweer. Onweer,superdonker. Ik zag mexico city niet eens liggen. Dus we landden dwars door de wolken en door de bliksem en dat vliegtuig helemaal schudden en wiebelen. Heel eng vond ik het. Zat met zweethandjes in mn stoel. Maar gelukkig was de landingsbaan in zicht. De wielen gingen uit, we waren er bijna, ik bereidde me voor op de boems van het landen.... En toen stegen we weer op. Waaa! Weer dwars door het onweer, de bliksem, wiebelen. Potjandrie, dacht ik. Is het nou nog niet klaar. Ga nou gewoon landen, dan zijn we ervan af. maarwe stegen en stegen. En toen zei de gezagvoerder dat we niet konden landen omdat mexico city airport was gesloten wegens het noodweer. Nouzeg. Dus we moesten uitwijken naar acapulco, 400km verderop in het westen, aan zee. Ok dan. Balen. Maar ik was blijtoen we weer boven de wolken waren. De landing in acapulco ging prima, geen noodweer. Al barstte het daar ook los vlak nadat we geland waren. We moesten sowieso tanken. Anderevliegtuigendie daarnaartoe waren uitgeweken moesten ook tanken, dus het zou nog wel een uur of twee uur durenvoor we weer weg gingen. Ik mijn familie op de hoogte stellen (die waren bezorgd: was ik nou nog niet geland??) en Melissa, mijn begeleider,bellen (die had het vliegveld niet eens kunnen bereikendoordat alle wegen overstroomd waren). Maar een uur later hadden we nog niet getankt, twee uur later stonden we nog steeds stil. Pas vele uren later, 4 of 5 uur later, hadden we getankt en konden we terug naar mexico city. Dat ging allemaal ok. Veilig geland. Geen noodweer meer. Alleen een dikke laag hagel (of sneeuw? iig wel 10 of 20 cm hoog) op het vliegveld. Ik was allang blij dat ik uit het vliegtuig kon. Ben echt bang geweest. Al klinkt het achteraf natuurlijk overdreven dat ik zo bang was. En onwaarschijnlijk dat er echt iets zou gebeuren. Het was 1 uur snachts mexicaanse tijd (het is hier trouwens 7 uur eerder, niet 6 uur), melissa was thuis bij haar dochtertje hyla (want victor was weg op veldwerk), en dus heb ik een taxi genomen naar melissa thuis. Daar kwam ik uiteindelijk pas om 3uur aan. Wat een begin van mijn reis! Maar ik ben dus heel, veilig, gezond, etc.

We zijn niet meer naar Guanajuato gegaan.. De afgelopen week was ik dus in mexico city. Daar heb ik me vermaakt met het bezoeken van het antropologisch museum, het park daar (allemaal tamme eekhoorntjes, erg leuk!), het bezoeken van de dierentuin daar (gratis! maar druk), het bezoeken van het centro historico (dikke rijen voor de musea, urenlang wachten...), het bezoeken van een hele oude ronde piramide hier in mexico city die ooit overstroomd is door lava van een vulkaan uitbarsting en het bezoeken van teotihuacan, ten noorden van mexico city, de beroemde piramides! Dat laatste was toch wel het hoogtepunt van de week denk ik. Erg mooi. Fotos komen allemaal later als ik lekker op mn eigen netbook kan op internet in bahia kino.

Morgen vertrekken we naar bahia kino en daar komen we denk ik zaterdag of zondag aan. De eerste week zal het veel uitproberen zijn van verschillende methodes voor meten, vangen, markeren, etc etc.

Ik ben al lekker bang gemaakt met verhalen over stingrays en haaien in de zee bij bahia kino. Niet met bloed de zee ingaan zegt melissa. Er is zelfs een witte haai gespot en bij het strand als je de zee in loopt moet je erg oppassen dat je niet op stingrays stapt. Lekker dan. En als de zee warmer wordt, komen er meer en meer kwallen. Brrr. Nouja, ik zal het wel ervaren.

Verder ben ik echt geen stadsmens. Hoewel de stad groener is dan ik had verwacht en er nauwelijks hoogbouw is, is het druk, druk druk. Zelfs in semana santa. Waarschijnlijk zijn er veel minder mensen op vakantie gegaan dan normaal gesproken omdat iedereen bang is door het uitvergrote nieuws over drugsoorlogen. Hm. Veel autos dus. En geen verkeersborden en de voorrangsregel is: wie het grootst is en het meest brutaal heeft voorrang. Ze zullen je ook niet gauw voorlaten als je wilt ritsen. Ik vind het chaotisch. En hoewel er dus wel groen is, en ook een aantal parken, is het allemaal erg gestructureerd. Natuur kun je het niet noemen.

Ik heb best wel wat last van heimwee zo af en toe. Maar dat is minder als ik maar bezig ben. Ik kijk dus erg uit naar bahia kino. Weg hier. En eindelijk echt bezig met mijn onderzoek. Ben heel benieuwd wat allemaal gaat werken en wat niet.

In mexico city heb ik mezelf verplaatst met de bus en metro. Dat kost echt geen drol hier. Prima dus. Bus is wel duurder dan metro, dat is wel raar. Naar teotihuacan ben ik met melissa gegaan, met de auto. Ik kon ook met de bus maar afgelopen week waren er twee overvallen op de bus naar teotihuacan. Beide keren liep het slecht af voor de overvallers (1 keer neer of doodgeschoten door inzittende en 1 keer in brand gestoken door inzittenden), maar toch. Dan is het toch wel fijn om met de auto te gaan.

Ook in het veld zal ik moeten oppassen. Hoewel melissa nooit overvallen is, kan het natuurlijk gebeuren. Zelfs in de woestijn in sonora. Dus veel backups maken en naar mezelf mailen. En hopen dat mijn telefoon niet gestolen wordt. En mijn netbook. En gps. En mijn pinpas. Maarja, alles beter dan mijn leven, dus ik zal netjes alles afgeven als ik word beroofd. Maar laten we hopen dat er niks gebeurt.

Ik vind het toch wel spannend allemaal. Die verhalen over slangen, overvallers, haaien, stingrays. Wat doe ik hier??? Volgende keer maar weer lekker onderzoek doen op de veluwe ofzo. Haha. Ook leuk. En man, wat duurt het lang voordat do op bezoek komt. Die mis ik ook wel erg. En de ratjes. En edje. En mijn papsie en mamsie en zussies en nichtjes. En schoonfamilie. En gewoon alles van thuis. Dus soms heb ik de neiging om gelijk terug te gaan. Lekker veilig thuis waar ik alles ken. Geen gekke dingen. En ook gewoon kan communiceren. Hier in mexico city spreekt werkelijk niemand engels, behalve een paar mensen aan de universiteit. En ik kan nauwelijks spaans. Zucht.

Maar alles wordt hopelijk beter zodra ik in bahia kino in prescott college zit. Fijn engels praten. Internet. En bezig zijn.

Het eten is hier prima. Het is normaal om sochtends en smiddags warm te eten en dan savonds weinig: zoet brood, of gewoon een beetje brood, of yoghurt. De maaltijden zijn heel groot, en het is dan ook geen wonder dat zoveel mexicanen dik zijn (en ook niet bepaald knap trouwens, had meer verwacht van die zuid/midden amerikaanse schoonheid). Melissa eet wel brood sochtends en ik ook. Smiddags dus vaak warm. Vaak buiten de deur. Helaas is het vegetarische aanbod echt verschrikkelijk, dus ik eet maar wel kip. En bahia kino zal dat nog erger worden, want daar hebben ze bijna alleen maar rund. Nouja, ik zal wel zien. Moet me maar over mijn principes heen zetten. Moet toch wel aan mijn voedingsstoffen komen natuurlijk. Na zo´n warme maaltijd smiddags heb ik savonds nauwelijks honger, dus dan eet ik inderdaad vaak maar weinig. Fruit of yoghurt of een plakje brood ofzo.

Goed, ik ga het hierbij laten. Toch nog een heel verhaal.

@Henk: ik zag dat je me fotoruimte cadeau hebt gedaan! Wat leuk en fijn. Ga ik zeker gebruik van maken. Maar dat komt later, als ik meer tijd heb om foto´s te downloaden. En als ik op mijn eigen computertje zit, waar mijn foto´s opstaan.

@Marike: hoe gaat het met jou? Lekker verlof nu he. Fijn voor je! Hopelijk brengt dat je wat rust. Dikke kus voor jou en voor JW en voor janne en noortie.

@Lieke: arme jij, alweer bijna weg uit thailand. Terwijl mijn avontuur nog haast moet beginnen. Wat zal het raar zijn om weer terug te gaan naar NL. Goede reis terug! Liefs

@RCcollegas: ik droomde vannacht dat ik weer bij de rc aan het werk was en dat het mijn laatste keer was en toen moest ik huilen in mijn droom. Haha. Het werk bij de rc mis ik nog niet echt, sorry! Ben wel benieuwd hoe het daar gaat. Of de rondritten een succes zijn. In mijn droom hadden we weer bekertjes met poeder erin. Maar waren wel mooie starbucksbekertjes met starbucks koffiepoeder erin. Wel een goed idee vind ik zelf.

@Familie: bedankt voor de foto´s van het afscheid en voor alle andere foto´s. Erg fijn vind ik dat. Blijf vooral mailen, vind ik heel leuk, om verhalen te lezen. Al wekt dat soms ook heimwee op.

@Edje: hoe gaat het met de rattiepetatties? is je bank al stuk en je muur al opgegeten? Is elfie nog aan het piepen? En is fat rat nog vetter? Ben je al lekker bruin met witte voeten van je sokken?

@Alle anderen: geniet nog even van het mooie weer, ik begreep dat dat morgen weer minder wordt. Of eigenlijk kunnen jullie er dan niet meer van genieten want het is al savonds bij jullie. Ahhhhh... Hopelijk hebben jullie er dan lekker van genoten. Lekker gebbqd en zielige varkentjes en koetjes opgegeten. ZIELIG! Anyway, ben blij met zoveel reacties op mijn blog. Heel leuk.

Veel liefs van mij en tot de volgende keer. xxxxx

Reacties

Reacties

Kiki

Dag Liekje!!!

Wat een reis zeg... Ik hoop voor je dat het vanaf nu allemaal een beetje mee zit!!

xxx

André Gerritsen

Heeey Lieke,

Gaaf en spannnend allemaal zeg! Kan me voorstellen dat je ff zit te bibberen bij zo'n landing. Succes met je onderzoeken daar, en pas op voor de haaien!

Greetz André

Mieke

Wow wat een avontuur heb jij er nu al opzitten! Ik vind je echt een held! Super leuk om je avonturen te lezen! Ik kijk uit naar je volgende verhaal! Veel plezier Liekje x

zus

Hááiii!! Wat leuk om het allemaal precies te lezen :)
Het heerlijke weer hier én de vrije dagen van Rutger (tm woensdag) zorgen voor een echt vakantiegevoel!
We zijn naar de platvoet kermis geweest en vandaag naar de dierentuin. Rutger heeft het gras erin gelegd en de zandbak erin gemaakt/gezet.
Lise heeft in de dierentuin een knuffel uitgezocht; een ringstaart maki. Ze is er zó blij mee! Benthe wilde een 'wingwing' (pinguin) en was heel duidelijk wélke pinguin dat dan moest zijn. Heerlijk zo'n duidelijk kind.
Ik de Ocean waren Lise&ik de andere 2 nog kwijt. We zijn helemaal terug gelopen, smsje gestuurd maar konden ze niet vinden. Uiteindelijk waren ze bij de uitgang 'waar wáren jullie nou?!' zei ik tegen Rutger. Zegt Benthe (die op Rutgers arm zat) 'Estopt!' (verstopt) :D haha!
Veel succes met reizen morgen en tot snel op msn/mail/blog!

Désirée

Tjé, wat een verhaIen en belevenissen! Heel leuk om te lezen met zoveel humor. Ik bewonder je moed om dit avontuur aan te gaan. Ik doe het je niet zomaar na!
Ik wens je vast een goede reis.

frank, inez en de hehemannentjes

pffffffffffffffff....wat een gedonder daar in Mexico City.....heftig hoor,maar blij dat je veilig bent. Je heimwee is te begrijpen hoor, dat wordt tzt echt minder. Laat maar komen, dan gaat het ook weer! lieve groet van ons allen

Rutger

Lieve Lieke,
Fijn om te lezen dat het allemaal goed gaat. Beetje een apart begin, maar als dat het enige is moet t wel goed komen met t onderzoek daar.

Succes en veel plezier!

Frank

Ja, hou je taai. Kijk vooral uit voor de stingrays en witte haaien!! X

frank, inez en de hehemannentjes

en bedankt voor het lieve kaartje Lieke, dat je daar nog aan denkt zo ver weg van hier!
Het valt best mee hoor, zo zonder amandelen. het is veel minder pijnlijk dan ik vreesde....

athena

Hey Lieke,
Dat klinkt als een groot avontuur! Ik hoop dat je je snel thuis voelt en je lekker aan de slag kan gaan. Veel plezier en voorzichtig doen.
x athena

mam

Ha lievie!
Tsjonge wat een moedig kind hebben we toch. En wat ben ik trots op je kanjer; ik gloei ervan.
(En dat ik het ook doodeng vind in mijn moederhart.... ssssssssst! Ik ben dan maar even struisvogel).
We sms-en, mailen, bloglezen/schrijven en ook straks skypen! Hvj!

Martine

wowww lieke, wat een avonturen alweer! kan je hartje het nog wel aan? gelukkig heb je ook veel gave dingen gedaan! (ben trouwens ook bij het antropologiemuseum geweest met die maffe eekhoorntjes! heb je daar ook die schildpadden gezien? :) en die pyramides zijn vet he?!) xxxxxx

JW, Marike, Janne en Noor

Dag lieve Kiele,
We hebben je elke dag gevolgd hier in Leiden, hoor! Do houdt ons nauwkeurig op de hoogte van het wel en wee. Wel heel leuk dat we nu jouw verhaal kunnen lezen!!
Echt jammer dat je niet naar de slangenboerderij bent gegaan, maar zo te lezen genoeg andere leuke dingen gedaan.
Verlof is idd vandaag begonnen, maar morgen ga ik echt met mijn verlof beginnen: Janne en Noor bij Do en ik naar een baby-love-de-luxe bij Babassu (je weet wel de hammam, waar jij ook bent geweest). Gisteren was ook zo gezellig. Do, Janne, Noor en ik zijn naar De Vlietlanden gefietst (Jans op haar eigen fiets zonder zijwielen. Was best een eind op dat kleine fietsje) en daar zijn we gaan lunchen en varen in een roeiboot. Nou ja, we.... Do ging roeien en J,N en ik waren bootvulling. Het waaide alleen heel hard, dus Dootje heeft zich helemaal suf geroeid! Volgende keer moet je maar gewoon gezellig meegaan. Dat plan van je om je volgende onderzoek op de Veluwe te doen lijkt me dan ook uitstekend ;-)
Hou je taai, goede reis straks en ga inderdaad maar niet op die sting-dingen staan (wat zijn het eigenlijk? Ik google wel even). Tot snel weer mailens. Dikke kussen van ons.
M

Eva

Gaaf zussie! Inderdaad netjes alles afgeven bij een overval en lief blijven glimlachen. Leuk alle verhalen en foto's, ben benieuwd hoe het je buiten mexico city bevalt :)

Lieke

Hee Liekie!

Wow, wat een avontuur zeg, met dat vliegtuig! En wat moest je lang wachten voor je eindelijk verder kon!
Veel plezier en succes in bahia kino, pas inderdaad maar op dat je niet op stingrays stapt. Maar he.. het zou toch ook wel ontzettend gaaf zijn om een witte haai te zien, of niet soms? Zolang je niet aangevallen wordt lijkt het me heel indrukwekkend.

Hoe is t met de warmte daar? Is het een beetje te houden?

Ik zit nu in Bangkok, vlieg morgen terug.. boehoe :( wil liever op Koh tao blijven...

Heel veel plezier!
Xxx

Heidi

Quote: "Volgende keer maar weer lekker onderzoek doen op de veluwe".
Wat ging er mis met de planning?

Lieke

Tja, het avontuur roept!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!