Zuid-Afrika Deel 3

Oeps! Ik hou mijn reisblog niet echt bij. Sorry! Veel van jullie zien waarschijnlijk wel af en toe een berichtje of foto voorbij komen op facebook waaruit opgemaakt kan worden dat ik het hier in zuid afrika nog erg naar mijn zin heb.

Over twee weken is het veldwerk alweer voorbij en vertrek ik voor een week naar pretoria om daar labwerk te doen. Na pretoria heb ik nog 11 dagen vakantie en 8 september vlieg ik terug naar nederland.

Sinds begin juli ben ik hier alleen met kelsey, de canadese masterstudente. Mijn begeleider jane en canadese bachelorstudente michelle zijn toen terug naar canada gevlogen. Niet leuk om afscheid te moeten nemen en ik mis mijn kamergenootje michelle wel maar met kelsey kan ik het gelukkig ook goed vinden.

We hebben superhard gewerkt de afgelopen maanden met in totaal slechts drie dagen vrij (en dat in combinatie met alleen (slecht werkend) internet op mijn telefoon verklaart afwezigheid van blogs). Ik heb geleerd om bloed te prikken, 'blood smears' te maken, te radiotracken (sommige eekhoorns hebben een halsbandje om dat een signaal uitzendt waardoor we ze kunnen vinden). Ik bak eekhoorn poep in een door kelsey gemaakte solar oven zodat kelsey later hormoon analyse kan doen. En ik ben natuurlijk vooral ook veel aan het observeren (brrrrr wat is het koud sochtends!), om vervolgens minstens zo lang bezig te zijn met data in te voeren. Ook grasmaaien is 1 van mijn favoriete bezigheden (kuch), zodat ik de eekhoorns in ieder geval kan zien als ik ze aan het bespioneren ben.

Eind juni zijn we aan paar dagen naar molopo nature reserve geweest in noordwest zuid afrika om daar eekhoorns te vangen en te bekijken of het een mogelijke nieuwe toekomstige onderzoeksplek zou kunnen zijn. Heel anders daar, meer begroeiing en daardoor niet zo geschikt voor observaties. Wel cool gebied: we zagen bat eared foxes en een giraf en heel veel andere wilde dieren. Geen douche daar en ook geen werkend toilet, die luxe hebben we hier in sa lombard gelukkig wel. De luxe van verwarming binnenshuis mis ik wel, vooral nu het ook overdag soms erg koud is. Brrrr!!! Het lijkt vaak wel een nederlandse herfst hier.

Sinds begin juli zijn er ook baby eekhoorns! Zoooo schattig met hun kleine lijfjes en in verhouding veel te grote voeten. Erg leuk! Hopelijk blijft het merendeel leven zodat de eekhoornpopulatie hier groter wordt. Die is namelijk erg afgenomen afgelopen jaren, misschien door de extreme regenval vorig jaar of door toegenomen predatie of wellicht door ziekte.

Hoewel het onderzoek, de omgeving, de dieren en het werk erg leuk/mooi/cool/interessant is, begint het harde werken en de lange dagen me nu toch uiteindelijk een beetje op te breken. Ik heb er minder plezier in dan in het begin, maar misschien komt dat ook doordat het weer de laatste tijd erg tegenvalt (veel storm, koude wind, regen). Het is goed dat het einde in zicht is. En het is goed dat ik binnenkort vakantie heb.

In mijn vakantie wil ik naar drakensbergen en naar de oostkust (the wild coast). Geen steden, geen kruger, maar mooie natuur en rust. Als ik weer terug in nederland ben zal ik weer keihard moeten werken aan mijn data analyse (en met twee computerprogramma's leren werken). Ik heb gelukkig veel data kunnen verzamelen, hopelijk is het genoeg, en hopelijk komt er iets interessants uit!

Het plan is om volgend jaar terug te gaan naar zuid afrika, naar sa lombard. Maar dan korter. Kelsey is hier volgend jaar ook voor het tweede deel van haar masteronderzoek en er zullen nog drie andere studenten zijn. Er is nog zoveel meer te onderzoeken aan deze interessante sociale grondeekhoorntjes!

Liefs,
Lieke

Reacties

Reacties

Athena

Hi Lieke,
Leuk om je berichtje te lezen. Misschien helpt het als ik zeg dat het hier ook gewoon herfst lijkt te zijn. Misschien is het wat warmer dan bij jou, maar dan heb je het wel gehad.
De tijd gaat wel snel, je komt over een maand alweer terug. Hopelijk kun je nog genieten van je vakantie na je labwerk. Veel plezier!
x athena

Marty

Lieky!!! Wat ben je ook een stoer mens met enoooorrmmm veel doorzettingsvermogen!! Bewonderenswaardig hoor!! Ik ga je mailen. :)

xxxxxxxxxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!